måndag 3 oktober 2011

Obegripligt?

Ja, man kan ju undra vilket som är mest obegripligt - hur man får ett snyggt bildspel med just de bilder man vill ha - eller att vår kossa, fått en kalv!

Jo, lördagen den 24:e september födde Virginia Oscarsdotter en liten tjurkalv och mjölkbonde Magnus Eriksson var med och drog ut honom! Bild på den lille hoppas vi få snarast!

Man kan lugnt säga att det hänt grejer sedan det blev känt att vi skulle adoptera en mjölkko och på vilken adress blogen skall ligga, som skall följa henne och hennes kompisar - både människor och djur.

Bloggen har bytt adress redan och en del förändringar har gjorts, bland annat vad gäller innehållet. Virginska Skolrestaurangen tillhör en kommunal verksamhet och en blog eller hemsida för en kommunal verksamhet skall följa vissa regler - det är inte så komplicerat, men det gjorde ändå att det tog lite tid att komma igång.

Sen är det ju det här med kalven då! Obegripligt!

Anna och Magnus
Själv har jag (Fredrik) inte varit ut och tittat på honom, då de hade mycket att stå i på gården söndagen efter kalven kom och sen har det bara rullat på med jobb och resor etc, men Magnus och Anna har tagit kort på honom och jag hoppas på att få dem snart.

Tänka sig att nyss var vi ut och valde kossa att följa och nu har hon redan kalvat!

Jo, det var så sant; egentligen är inte Virginia en kossa, inte än i alla fall....alltså, de kallas för "Kviga" först, sen när de fått sin första kalv så heter de "Förstagångskalvare" och inte förrän de fått sin andra kalv kallas de för "Kossa".

Man lär sig något nytt var dag och det är väl tur det!

Vad som händer med en tjurkalv, hur den ser ut, vad den skall heta och hur Virginia mår, nu när hon börjat producera mjölk för första gången och om jag någonsin skall lyckas få till ett snyggt bildspel - tja, det får Ni ser framöver!

2 kommentarer:

  1. Du tog väl hand om råmjölken och gjorde kalvdans?

    SvaraRadera
  2. Nej, de hade som sagt inte tid med ett besök då och sen hade inte jag tid. De har en gård som levererar ekologisk mjölk och kalven stannar med sin mor i tre dygn och de får helmjölken. Efter nyår ändras lagen och de behöver bara stanna med sin mor i ett dygn. Jag åt kalvdans första gången förra sommaren och till min stora öfrtvivlan gillade jag det inte alls - jag som äter det allra mesta. Tycker dock att kjesmus är gott!

    SvaraRadera