måndag 10 oktober 2011

Kviga, Ko eller mittimellan….?

I det förra inlägget skrev jag lite om de olika namnen, eller beteckningarna som kossor kan ha. Det är såklart inte så enkelt som man kan tro! I min oupplysta enfald trodde jag att en ko är en ko, kanske möjligen en kalv eller en tjur, men inte desto mindre en ko…men icke!

I veckan intervjuades jag om vår blog av en dam från Svensk Mjölk, som ville göra en sk ”Hallå där”- artikel till deras egen tidning som går ut till medlemmar i sagda förbund. Roligt minsann, men hur som helst; jag nämnde att jag lärt mig om just de beteckningarna av våra mjölkbönder Anna och Magnus och vad de var, vart efter det visade sig att hon hade ytterligare en version av dessa.

Så förutom att det finns namn jag aldrig hört för en ”ko” så finns det alltså olika - och kan man tänka sig – geografiskt bundna varianter av samma ord.

Nåja, vad jag fick lära mig var i alla fall att en kalv, av honkön, kallas kvigkalv och när den växt upp kallas den kviga.

När kvigan kalvat så kallas den första-kalvare, vilket de kallas till de sinar (dvs inte längre producerar mjölk) och först när den andra kalven fötts kallas de för KO!

Här hade damen på Svensk Mjölk också namn på ”andra- kalvare”, ”tredje-kalvare” och, antar jag, så vidare…och så är det säkert.

Förresten, apropå mina numera prickiga chinos, så har jag i födelsedagspresent önskat mig och fått ett par höga stövlar och ett stycke overall! Den senare är en alldeles äkta avbytareoverall från Märit i Klövsjö, där min mammas fjällko, Astrid,  finns! Tack för det!

Ps. Lita aldrig på en hostande ko som är lös i magen. Ds

//Fredrik

2 kommentarer:

  1. Och glöm inte, Kor KAN simma!

    SvaraRadera
  2. Den korrekta benämningen är ju faktiskt att de blir kor när de kalvat första gången och börjar mjölka. Det kan man läsa i jordbruksböcker osv. Men däremot så är det nog allmänt att bönder har lite olika benämingar och även olika i landet. Kokviga tex säger många om en kviga som går med kalv, förstagångskalvare, ungko etc är ju oxå flera sådana uttryck. Jag tror att du kan få olika svar hos olika mjölkproducenter. Men i min bok ( och vad vi alltid lärt oss och även om du slår på nätet ) från Jordbruksskolan om nötkreatur så blir man en KO när man kalvat första gången och börjat producera mjölk så jag tycker nog du har/hade rätt. Spelar inte så stor roll - kor är underbara oavset vad man kallar dom i landet och på vilken gård!

    SvaraRadera