fredag 13 januari 2012

Nytt år, ny frisyr och pedikyr!

I ladugården har helgerna förflutit lugnt, det har varit det gamla vanliga fastän med lite mer julmusik!
I veckan var klövvårdaren hos oss. Två dagar tar det att verka alla korna i besättningen, och nu är de alla så fina och nätta om klövarna (läs fötter...) igen!! Tyvärr hade vi lite foderproblem under hösten och det gav en del problem med klövarna som vi ser efterverkningarna av nu. Tråkigt när man inser att de haft ont, flickorna!!


Men nu är vi på rätt köl igen!

Virginia har inte visat tecken på någon ny brunst, så snart kan vi dräktighetsundersöka henne! Om hon är dräktig (med kalv, gravid) kanske vi måste fira med ett skolbesök?

Veckan som kommer nu skall vi jobba hårt med att få in våra nyinköpta båspallsmattor som skall in i ungdjursladugården. Det för att även småtjejerna skall få ligga lite mjukare!! Men eftersom mattorna vi köpt är för stora kommer det gå åt lite energi att skära till dem i rätt storlek.

Själv är jag nog snart igång fullt, den nya operationen har gjort min arm som ny igen!! Nu hänger den ihop så att säga.....så, då var det väl bara väntat att man skulle åka på en lunginflammation också! Men, innan man vet ordet av så är man förhoppningsvis frisk och kry.

Tur att de är otroligt snälla, mina flickor!!


Vi klipper alla kor, så de inte skall få problem med ohyra och inte bli för varma inne i ladugården, men ibland kommer det in någon kviga som vi missat att klippa -  kon som "heter" 1327 är en sådan. Men idag så gick jag förbi henne i lösdriften och tänkte att jag tar väl ett tag med klippmaskinen i farten!!
Hon stod helt blickstilla!!! Jag klippte och klippte, hon rörde inte en fena. Sedan kladdade skäret (saxen) ihop och jag var tvingad att gå iväg och rengöra det. När jag kom tillbaka stod hon kvar, så jag kunde fortsätta klippa.... sedan la batteriet av och jag gick iväg och bytte. När jag kom tillbaks stod hon kvar!!


Så jag lyckades klippa en hel kviga mitt i lösdriften utan att hon tog ett steg... så himla snäll! Runt mig stod ett gäng med kor som drog i mina fickor, slickade mig i håret och försökte äta upp min mössa.... Det är mitt jobb, är det inte underbart så säg?!

Hälsn. // Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar